Software Engineer

ذخیره سازی اطلاعات در ناخن!

پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸ ق.ظ

در حال حاضر چند ابزار الکترونیکی دارید؟ گوشی، لپ‌تاپ، تبلت، دوربین دیجیتال و حتی یک ساعت هوشمند؟ تا به حال چند بار برای‌تان پیش آمده که بخواهید عکس‌ها، اسناد و ویدئو‌های خود را میان این ابزارهای منتقل نمایید؟ فناوری inTouch توسط گروهی از محققین مرکز پژوهشی‌های VTT فنلاند برای همین منظور ارائه شد. این فناوری امکانی را به وجود می‌آورد که حلقه، دستبند یا ناخن خود را به یک کانال ارتباطی تبدیل کرده و اطلاعات را به ساده‌ترین و ایمن‌ترین شیوه ممکن میان ابزارهای مختلف منتقل نماید (حتی زمانی که آن ابزار متعلق به فرد دیگری باشد).

touch-ring-data

احتمالا پیش‌تر از این، عرضه یک فناوری جالب مانند این در زمره آرزوهایتان بوده است. حتما برای شما هم پیش آمده است که در یک مهمانی یا جلسه خاص حضور یافته‌ و هر یک از حضار با ابزار الکترونیکی خود از مراسم عکس گرفته و در نهایت علاقمند بوده‌اید که آن عکس‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. اما قطعا ابزارهای الکترونیکی شما با یکدیگر فرق داشته و هر یک نیز از سیستم عامل متفاوتی پشتیبانی کرده اند که این نیز مزید بر علت شده است، تازه نداشتن ابزار ذخیره سازی لازم از قبیل فلش، هارد و کارت حافظه یا اتمام شارژ نیز از دیگر مسائلی است که احتمالا برایتان پیش آمده است. پس از اتمام اینگونه رخدادها و مراسم‌ها، معمولا عکس‌ها (البته برخی از آنها) در وبسایت‌های اجتماعی آپلود می‌شوند و افراد هم با ابزارهای الکترونیکی خود آنها را دانلود می‌کنند. اما چه می‌شد اگر راه بهتری برای این کار وجود داشت؟

تیمی از متخصصین مرکز پژوهشی Vtt در فنلاند مدت‌هاست مشغول بررسی ابزارهای مختلفی هستند که قابلیت تبدیل شدن به رابط تاچ را داشته و بتوانند اطلاعات را میان ابزارهای مختلف منتقل نمایند.

touch-ring-data-1

ایده اصلی در این روش آن است که فرد یک حلقه، دستبند یا ساعت را دست می‌کند یا اینکه نوعی ناخن هوشمند را مورد استفاده قرار می‌دهد که دارای یک حافظه بسیار کوچک و یک آنتن است اما باتری ندارد. برای عملی شدن فرایند انتقال داده‌ها، لازم است که ابزار الکترونیکی مورد نظر نوعی آنتن ویژه داشته باشد تا انرژی مورد نیاز برای حلقه یا وسایل مانند آن را تأمین کند.

touch-ring-data-2
زمانی که کاربر با استفاده از وسیله مورد نظر، آن ابزار را لمس می‌کند، برقراری ارتباط به نوعی به اطلاع وی می‌رسد، مثلا یک آیکون خاص روی آن نمایش داده می‌شود. اگر کاربر بخواهد حجم کمی از داده‌ (مثلا آدرس یک وبسایت یا یک عکس کوچک) را آپلود نماید، آن داده‌ها در داخل حلقه ذخیره می‌شوند. پس از این مرحله  زمانی که کاربر ابزار دیگری را لمس نماید که از همین فناوری بهره می‌برد می‌تواند آن اطلاعات را از حلقه دانلود کرده و روی ابزار مورد نظر خود ذخیره کند.
تراشه و آنتن این فناوری ب
سیار کوچک است و فاقد هرگونه باتری می‌باشد، به همین دلیل می‌توان به سادگی آنها را در داخل لوازم جانبی، لباس، جواهر یا همانگونه که گفته شد در داخل ناخن‌های مصنوعی قرار داد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۳۰
مجتبی نوروزی